עין אדומה לתינוק - מה עושים?

עין אדומה לתינוק - מה עושים?

עין אדומה לתינוק הוא מצב שכיח שיכול להתרחש מסיבות שונות. עין מופיעה כשינוי צבע ורוד או אדום בחלק הלבן של העין. למרות שזה נראה לעתים קרובות חמור, עיניים אדומות הן בדרך כלל לא מזיקות אצל תינוקות.  

סיבות לעין אדומה אצל תינוקות  

לעין אדומה אצל תינוקות יש מספר סיבות אפשריות, שרובן אינן חמורות.   

צינור דמעות חסום: אחת הסיבות השכיחות ביותר לעין אדומה אצל תינוקות היא צינור דמעות חסום. זהו הצינור שמנקז את הדמעות מהעין לאף. הוא עלול להיחסם או לא להיפתח כראוי לאחר הלידה. זה מאפשר לדמעות להצטבר בעין, מה שגורם לגירוי ולאדמומיות. בדרך כלל, צינורות דמעות חסומים נפתחים מעצמם ככל שהתינוק גדל.  

זיהום חיידקי או ויראלי: עין ורודה (דלקת הלחמית) מחיידקים או וירוסים היא מקור נפוץ לאדמומיות והפרשות בעין של תינוק. תינוקות עלולים להידבק בזיהומים בזמן הלידה או ממגע עם מישהו שחולה. הגורמים השכיחים ביותר הם נגיפים, כמו אדנווירוס, אם כי גם עין ורודה חיידקית אפשרית.  

גירוי כימי: אלרגנים, סבון, שמפו או מגרים אחרים שנכנסים לעינו של תינוק עלולים לגרום לאדמומיות, נפיחות ודמע. לתינוקות יש עיניים רגישות שמתלקחות בקלות מחלקיקים זרים.  

פציעה: שריטה על פני העין מציפורן או ממגבת עלולה לגרום לעין להיראות אדומה. ניקוי עדין וקומפרסים חמים יכולים לעזור להרגיע את הגירוי.  

בעיות אחרות כמו גלאוקומה, גידולי עיניים בתינוקות או מומים מולדים הם נדירים מאוד, אך גם הם עלולים לגרום לעיניים אדומות ודלקתיות אצל תינוקות.  

תסמינים של עין אדומה לתינוק   

עיניים אדומות אצל תינוקות עשויות להיראות בצבע אדום אחיד או סתם בגוון ורוד בחלק הלבן של העין. זה יכול להופיע בעין אחת או בשתי העיניים. האדמומיות ממוקמת בדרך כלל בסקלרה, שהיא השכבה החיצונית הלבנה של גלגל העין.   

תסמינים שכיחים שמלווים עיניים אדומות אצל תינוקות כוללים:  

- דמעות או דמעת יתר  

- נפיחות של העפעפיים   

- הפרשות מהעין שיוצרות קרום על הריסים  

- רגישות מוגברת לאור (פוטופוביה)  

- שפשוף או גירוד של העין הפגועה  

העין עשויה להיראות אדומה מדם בכללותה או שאולי יהיו כלי דם אדומים נפרדים שניתן לראות בסקלרה.   

לפעמים הקרנית, שהיא השכבה החיצונית השקופה שמכסה את קשתית העין והאישון הצבעוניים, יכולה גם היא להיות מודלקת. זה מוכר כקרטיטיס וגורם לעין להיראות ורודה במקום לבן בוהק.  

תינוקות אינם מסוגלים לתקשר על כאב בעיניים או על שינויים בראייה. לכן, על ההורים לשים לב לסימנים של אדמומיות בעיניים, הפרשות או גירוי, שיכולים להצביע על בעיה שמצריכה טיפול רפואי.  

חשוב להבין את הקשר בין מוצרי תינוקות לעיניים אדומות אצל תינוקות. עיניים אדומות אצל תינוקות יכולות להיגרם ממגוון גורמים, בדרך כלל הגורמים הנפוצים אשר גורמים לעין אדומה כוללים כימיקלים קשים במגבונים או סבונים לתינוקות, ריחות בקרמים או קרמים, או אפילו הבד המשמש במצעים או בבגדים. חיוני לקרוא בעיון את המוצרים, לבחור באפשרויות היפואלרגניות ולהתייעץ עם רופא כדי שילדים יאפשרו קשר בין מוצרי תינוקות ספציפיים לעיניים אדומות.  

מתי לפנות לטיפול רפואי  

יש להתקשר לרופא הילדים כאשר יש עין אדומה אצל תינוקות, אם היא מלווה בתסמינים אחרים או לא עוברת תוך מספר ימים. פנה לרופא מיד אם האודם חמור, אם נראה שהתינוק שלך סובל מכאבים, או אם יש הפרשה צהובה או ירוקה מהעין. סימנים אלה עלולים להצביע על זיהום חיידקי כמו דלקת הלחמית (עין ורודה). זיהומים חיידקיים מחייבים טיפות עיניים אנטיביוטיות מרשם כדי להחלים.   

יש לפנות לטיפול רפואי בהקדם גם אם האודם משפיע על שתי העיניים, ולא רק על אחת. אדמומיות או גירוי בשתי העיניים סביר יותר שיאותתו על זיהום או תגובה לעומת צינור דמע חסום, שמשפיע בדרך כלל רק על עין אחת.   

עליך גם להתקשר לרופא הילדים שלך אם האודם לא עובר לאחר מספר ימים של טיפול ביתי או ממשיך לחזור. עין אדומה חוזרת עלולה להיות תוצאה של צינור דמע חסום חוזר או עשויה להצביע על מצב רפואי בסיסי.  

פנה לרופא הילדים שלך מיד אם עינו של תינוקך נראית נפוחה או בולטת. זה מחייב הערכה דחופה כדי לשלול גלאוקומה או מצבים אחרים המסכנים את הראייה.   

לבסוף, פנה לטיפול רפואי אם האודם מלווה בתסמינים כגון כאבי עיניים, רגישות לאור, ראייה לקויה או כאבי ראש. תסמינים נוספים אלה מצביעים על כך שהאודם עשוי להיות תוצאה של פציעה, גלאוקומה או בעיות אחרות הדורשות טיפול.  

במקרה של ספק, בדוק עם רופא הילדים שלך כדי לקבוע אם העין האדומה של התינוק שלך מצדיקה ביקור במרפאה לצורך הערכה. איתור וטיפול מוקדם בזיהומי עיניים מוביל לתוצאות טובות יותר.  

טיפול ביתי לעין אדומה אצל תינוק 

במקרים קלים של עין אדומה אצל תינוקות שאינם מצריכים התערבות רפואית, ישנם כמה אפשרויות לטיפול ביתי שיסייעו להבהרתה.   

נקו בעדינות סביב העין בעזרת כדורי צמר גפן לחים במים או מטלית רחצה נקייה וחמימה. הימנעו משפשוף ישיר של העין. פעולה זו מסייעת להסיר הפרשות או קרום על העפעפיים והריסים העלולים לגרום לגירוי.  

הניחו רטייה חמה ולחה על העין הפגועה למשך 5-10 דקות מספר פעמים ביום. החום הלח עוזר לשחרר שמנים חסומים ולפתוח את דרכי הדמעות. השתמשו במטלית רחצה נקייה ספוגה במים חמים.   

השתמשו ברוחץ עיניים המיועד לתינוקות כדי לשטוף את העין אם רופא הילדים שלכם המליץ על כך. תמיסות סטריליות אלה יכולות לשטוף מעקיצות או אלרגנים. הטו את ראשו של התינוק לאחור ומרחו לפי ההוראות שעל תווית המוצר.  

הימנעו מכל איפור עיניים, קרמים או תחליבים סביב עיני התינוק שעלולים לגרום לגירוי עד שהאודם יחלוף. הקפידו לשמור על ידיים נקיות בעת נגיעה באזור.  

נסו להניח מטלית לחה וקרה על העין להקלה אם היא נראית נפוחה. דברו עם רופא הילדים שלכם על שימוש בטיפות משככות כאבים ללא מרשם לתינוקות במידת הצורך לאי נוחות.  

אודם קל בעיניים אצל תינוקות אמור לחלוף תוך מספר ימים בעזרת טיפול ביתי שמרני. פנו לרופא הילדים שלכם אם הסימפטומים נמשכים או מחמירים.  

מניעת עיניים אדומות אצל תינוקות  

אצל תינוקות ניתן למנוע לעתים קרובות עיניים אדומות על ידי נקיטת כמה אמצעי זהירות פשוטים. ראשית, שטפו היטב את הידיים לפני שנוגעים באזור העיניים של התינוק והימנעו משפשוף העיניים. שמרו על פני התינוק נקיים על ידי ניגוב עדין של כל הפרשה במים ובמטלית רחצה רכה. הימנעו משימוש בסבון או תחליב רחצה בקרבת העיניים. הקפידו שמגבות, מטליות רחצה ומצעים יהיו נקיים כדי למנוע זיהום. הגבילו את חשיפת התינוק לגירויים כמו עשן סיגריות. בצעו אחר הוראות רופא הילדים אם הוא רושם טיפות עיניים אנטיביוטיות למניעת זיהום. אמנם לא ניתן תמיד למנוע לחלוטין עיניים אדומות, אך טיפים אלה יכולים להפחית גירוי ולהקטין את הסיכון.   

לסיכום, עין אדומה לתינוק היא מצב שכיח, בדרך כלל לא מזיק אצל תינוקות. אמנם האודם עשוי להיראות מדאיג, ברוב המקרים הוא חולף מעצמו או בעזרת טיפול ביתי פשוט. הורים יכולים לעזור להרגיע את עיני התינוק שלהם על ידי ניקוי עדין סביב העיניים, הנחת מדחסים חמים ושימוש בטיפות עיניים אנטיביוטיות לפי המלצת רופא הילדים שלהם. יש לפנות לטיפול רפואי מיידי רק אם האודם מלווה בתסמינים אחרים או נמשך יותר משבוע ללא הטבה. עם הבנה של הסיבות והטיפולים השכיחים, הורים יכולים להיות סמוכים ובטוחים שעין אדומה תמימה אינה סיבה לדאגה.